Förverkliga en dröm

Förverkliga en dröm
P1120235

Förverkliga en dröm

För ungefär 20 år sedan frågade min äldsta dotter om jag kunde skriva något i hennes poesibok. Eftersom poesi inte var min grej så bestämde jag mig för att klistra in ett vykort med en båt under segel på Stavanger Fjord i Norge. Under kortet skrev jag ”Inga ord behövs. En dag!“

En kall vårdag i maj i år blev ”En dag” realitet. Det var dagen jag tog emot min helt nya Najad 440CC.

Det var den första nya Najaden som byggdes efter varvets tidigare konkurs.

Kanske ni undrar varför jag tog risken att köpa en båt från ett företag vars verksamhet legat nere ett tag. Svaret är rätt så lätt. För det första fick jag en bankgaranti. Dessutom, och ännu viktigare, så litade jag på Staffan Asp och hans team från den dagen jag besökte varvet på Orust.
Själva bygget började i oktober 2014 och ett telefonsamtal med varvet blev en del av veckans rutin. Mitt första check-up besök gjorde jag i november månad. Skrovet och några delar av inredningen var redan på plats. Det behövs en hel del fantasi för att kunna föreställa sig att det här råmaterialet skulle bli en båt en dag. Och än en gång, litade jag på teamets erfarenhet och rådgivning. Först och främst på Staffan som övertygade mig att välja en ”vanlig“ rigg istället för en kutterrigg. Istället investerade vi i en Code Zero med rulle som visade sig vara helt rätt beslut.

Inte som en orsak till oro utan endast på grund av ägarens nyfikenhet så tittade jag till ”MIN“ båt i januari och februari månad då ungefär 80 % var byggt och jag fick se det underbara teakdäcket för första gången. Från och med då så påfylldes min mail dagligen med nya foto och uppdaterad information.

I slutet av maj månad körde jag hela vägen från Bielefeld (Tyskland) till Orust för att tillsammans med min dotter och två nära vänner ta emot min nya Najad.

I början var vi helt överväldigade av skönheten av 4000 timmars hantverk. Och sedan så var vi glada att ha Rickard vid vår sida, han som vet nästan allt när det gäller software och elektronik ombord. Det var han som förklarade för oss varje detalj om båtens nya elektronik. Efter två dagars klargörande och tester kunde vi alltså ta hem vår AMALI. Staffan var med ombord och gjorde det lättare att vänja sig vid den nya hydrauliska riggen, hydraulik för kick och akterstagssträckare.
Allt funkade väldigt bra utom några små justeringar som bara kan fixas när båten seglar.

Just nu tar AMALI ut kursen mot Stockholm, Göta Kanal och Göteborg.

Vad vi kan sammanfatta så långt?
Tja, just nu seglar vi med 7 knop, endast för genua, med akterlig vind, 8 m/s i Stockholms södra skärgård. Vi kände oss helt trygga även för några dagar sedan när vi var ute på öppna havet med hård vind och kraftigt regn. Och bekvämligheten som finns ombord; i den stora salongen, två badrum med dusch och även tvättmaskin överstiger alla hotell i hela världen 😉

Efter en sundowner ute i sittbrunnen var vi överens, min fru och jag, att det här var bästa beslutet vi har tagit hittills.

Vi avslutar med ett tyskt ordspråk: Allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel.

Amalis besättning