Om Najad

Nyhetsbrev

På Orust är båtbyggartraditionen stark. Vår närhet till havet har skapat högklassiga båtar med säkerhet, komfort och kvalitet som ledord. Najad har sedan starten 1971 uppfyllt sina kunders drömmar genom att erbjuda segelbåtar som kombinerar utmärkta sjöegenskaper med en känsla för hantverk, design och tradition.

Båtbyggartraditionen på Orust kan spåras ända tillbaka till 1100-talet. Vikingarna använde den naturliga hamnen i Kungsviken och de omgivande tall- och ekskogarna för att bygga sina båtar. Båtbyggandet fortsatte genom århundradena, och i början av 1900-talet började små båtbyggare använda naturresurserna i området för att bygga båtar av alla storlekar och modeller. Just en sådan byggare, Oscar Arvidsson, jobbade tillsammans med sin son Berndt för att ta fram segelbåtar av god kvalitet.

I slutet av 1960-talet bestämde sig Berndt och hans kollega Thorwald Karlsson för att anlita designern Olle Enderlein till att skissa fram en stabil ”33–34-fotskryssare av förträfflig kvalitet, med en rymlig interiör, tillräckligt med segelutrymme och djup som räckte till en stor motor, och så snygg förstås!” Slutresultatet, att förbättra manövrerbarheten och hanteringen genom att överge fullängdskölen och erbjuda ett separat roder, var på den tiden ett radikalt koncept, men det fungerade.

Najad står för tradition och unikt hantverk, tillsammans med modern teknik raffinerad design. Resultatet blir en särskild relation mellan dig och din båt. Och de stunder på havet som alltid blir kvar i minnet.

Stabiliteten och seglingsdynamiken var uppenbar, och skrov nummer 1, med namnet ”Najad”, sjösattes 1971. Efter en del funderingar valde man namnet Najad av två anledningar, delvis som en hyllning till fartyget ”Najaden”, en välkänd svensk fullriggare som var berömd på den tiden, och delvis för att ordet najad kommer från den grekiska mytologin och syftar på en sorts vattennymf – ”en kvinnovarelse som förför män och kvinnor ner i vattnet”.

 

Efter en framgångsrik båtutställning i Hamburg kom beställningarna på den nya 34:an i tät följd och ”Kungsviken Marine”, som Berndt och Thorwalds varv hette på den tiden, fick flytta till större lokaler för att klara av efterfrågan. Företaget såg till att skrovet blev inspekterat och godkänt av Lloyd’s, så att det aldrig skulle finnas något tvivel om att både interiör och exteriör var av samma förträffliga kvalitet rakt igenom. Fortsatt efterfrågan och vidare investeringar gjorde det nödvändigt med en flytt för företaget, som då var känt som Najadvarvet och baserat i Henån på Orust.